Fødselsdage

Fødselsdag i børnehaven.

I børnehaven holder vi oftest fødselsdag på stuen og oftest til frugt kl 14:00.

Alle børn sidder i garderoben på deres pladser og fødselsdagsbarnet følger dem ind 2 og 2 til langbordet som vi har stillet op og pyntet til lejligheden.

Når alle er placeret sætter fødselsdagsbarnet sig for bordenden og vi synger og råber hurra i samlet flok.

Et af de andre børn giver stuens gave ( billede i ramme) og ønsker tillykke på stuens vejne. Der pakkes op og fødselsdagsbarnet viser stolt sin gave frem til vennerne.

Her efter deler fødselsdagsbarnet det medbragte ud ( tjek husets sukkerpolitik før I handler og spør gerne til om der er nogen på stuen med særlige kost hensyn ). Der smages, spises, tales og hygges.

Endeligt spiser vi dagen frugt så også sulten bliver stillet.

Der er også mulighed for at invitere hjem, i egen gård eller på offentlig legeplads. Her skal man være opmærksom på at man også skal servere noget der udgør et måltid da det er dagens frokost, spør også her til eventuelle kost hensyn.

Vi forlader børnehaven ca. 9:30 og begiver os mod aftalt sted, der leges og spises og vi synger og giver gave lige som i børnehaven.

Vi returnerer til børnehaven hvor vi skal være senest 12:15 af hensyn til eventuelle sovebørn.

Vi synes selv at det er et arrangement der fungerer og som børnene er glade for, der kan selvfølgelig laves enkelte justeringer til det enkelte barn, som for eksempel: undlade at råbe hurra eller at de voksne deler ud, hvis det er for meget for  barnet. Giv os endelig besked hvis der er noget vi skal være obs på.

I denne sammenhæng  støtter vi børnene i at øve rollerne som vært og gæst. Fødselsdagsbarnet skal prøve at dele ud, sige værsågod og tak, gæsterne synger til ære for fødselsdagsbarnet, siger tak når der deles ud og lytter til værten.