Basisgruppen

Formål med en basisplads

Formålet med en basisplads er at sikre, at børn, på baggrund af en konkret vurdering af behov, får en særlig individuel støtte i et inkluderende miljø, hvor barnet får mulighed for at indgå i sociale fællesskaber der kan fremme børnenes trivsel, udvikling og læring. Målet er at sikre, at så mange børn som muligt i basispladser, igennem en særlig tilrettelagt pædagogik og støtte, kan visiteres videre til mindre indgribende pladser i daginstitutioner og skoler.

Målgruppen: Basisbørnene

Der kan ikke gives en dækkende og entydig definition på målgruppen til en basisplads. Alligevel findes der nogle fælles kendetegn for børn i basispladser:

• De trives eller udvikler sig ikke over en længere periode, selvom daginstitutionen har inddraget forældrene, iværksat forskellige støtteforanstaltninger, og inddraget andre fagpersoner
  • De befinder sig i en marginaliseret position, og deres livsduelighed vil blive forværret på længere sigt, såfremt de ikke får en særlig støtte og pædagogik der fremmer deres trivsel, udvikling og læring
  • De har behov for en særlig pædagogisk indsats i den overvejende del af dagen, for fortsat at kunne trives og udvikle sig
  • En del af børnene har en medicinsk diagnose, og nogle har enten mere end én diagnose eller både psykosociale vanskeligheder og en medicinsk diagnose.

Det vigtigste kendetegn for børn i basispladser er, at de på trods af deres særlige behov, profiterer af det inkluderende og mangfoldige miljø, der kan tilbydes i en almeninstitution.

Basisgruppen i Kennedygården er normeret til 8 børn i alderen 0-6 år, med fysisk og/eller psykisk funktionsnedsættelse i lettere grad. Vi arbejder i gruppen med struktur, overskuelighed og genkendelighed i vores pædagogiske tilgang, og der arbejdes både individuelt og i grupper med børnenes problematikker. Derudover er inklusionsperspektivet i forhold til samarbejdet med de almene børnehavegrupper i fokus. Vi er ansat 2 pædagoger, 1 medhjælper samt en fysioterapeut. Desuden er der tværfagligt samarbejde med talepædagog og psykolog.