Primærvoksen

Primærvoksen i Kennedygården

For at et barn kan trives, kræver det tætte relationer til voksne. I hver enhed/stue er der adskillige voksne, som børnene kan opbygge tillidsfulde og nære relationer med. Men med mange børn og voksne på stuen er der risiko for, at det kan blive mere eller mindre ”tilfældigt”, hvem der knytter bånd med hvem, og hvilke voksne der tager særligt ansvar for hvilke børn og forældrekontakten.

For at relationerne og ansvaret ikke bliver overladt til tilfældigheder, er det et krav i Kenneygården, at hvert barn har en primærpædagog. Som primærpædagog har man overordnet set et særligt ansvar for barnet og hovedkontakten med forældrene i barnets tid på stuen/afdeling.  At blive tildelt ansvaret som primærvoksen kræver, at medarbejderen har den fornødne erfaring, hvorfor nyansatte pædagogmedhjælpere ikke tildeles opgaven/rollen.

Formål med primærvoksen:

Formålet med denne rolle er at sikre, at hvert barn har en primær voksen, som har indgående kendskab til barnet og har ansvaret for at formidle nødvendig viden om barnet til kollegaerne på stuen.

Forældre og børn er sikret en pædagogisk medarbejder, der er særligt opmærksom på kontakten, og forældrene ved hvem de skal henvende sig til, hvis der er noget om barnet, der skal drøftes - både i dagligdagen og ved mere alvorlige emner. Hvis der er en bekymring for barnet, er det sikret, at der altid er en pædagog inde over.

Hvis den primære voksne er medhjælper, har pædagogen på stuen forpligtelse til at følge op på medhjælperens observationer og tanker om barnet, så de sammen kan lægge en eventuel plan for udviklingen. Som hovedregel er der altid en pædagog til stede ved samtaler og møder.

Hvis et barn naturligt finder tryghed og udviser særlig tillid til en anden voksen end den tildelte primærvoksen, skal et skift af primærvoksen overvejes sagligt i dialog med den pædagogiske leder.