Indkøring

Det er for alle børn en stor omvæltning at starte i vuggestue, da barnet nu skal forholde sig til en ny og større verden. Vi hjælper barnet med at gøre denne overgang, så overskuelig og skånsom som muligt. Barnet vil få en primærpædagog, som følger ham/hende under indkøringen og står for de større samtaler fremadrettet.

Alle børn er forskellige og vi tager udgangspunkt i det enkelte barn, samt individuelle hensyn vedr. kost og antal middagslure.

For at give barnet lidt tryghed med hjemmefra, samt berolige, er det en god idè at give barnet en bamse/klud/sut med navn på.

VI vægter forældresamarbejdet og den gode dialog, da i som forældre kender jeres børn bedst.

Den nedenstående skabelon giver et indblik i, hvordan en typisk indkøring vil forløbe:

Vuggestue

Dag 1: Barnet kommer på besøg med sine forældre i en times tid

Dag 2­: Barnet her her lidt længere tid- prøver at være alene på stuen uden forældre i et kvarters tid.

Dag 3: Barnet prøver at være alene på stuen i en times tid (plus minus)

Dag 4: barnet spiser frokost med

Dag 5: Barnet sover i vuggestuen.

Dag 6-7:Barnets dag udvides gradvist til en normal dag.

Børnehave

Som udgangspunkt er der en´ uges indkøring som ser sådan ud:

Dag 1:  9.30-11 barnet + forældre

Dag 2: 9-11 forældre går en lille tur

Dag 3: 9-12 barnet spiser frokost

Dag 4: 9-14 spiser frokost og sover til middag

Dag 5: Normal dag efter forældrenes ønske.

Kommer man fra vores egen vuggestue er der en overleverings samtale med 1 personale fra vuggestuen og en´ personale fra den stue hvor barnet skal starte. Kommer man udefra er der mulighed for en rundvisning af institutionen og kommende stue.

2. uge:

Hvis i/du har mulighed for at give barnet nogle korte dage i starten er dette klart en god idé. Dette vil give jeres barn en god opstart i de nye omgivelser.